A francia Advance Acoustic cégnél nemrégiben design és technológia terén is új szelek kezdtek el fújdogálni és megjelent az eddigi modellektől teljesen eltérő külsejű X-Preamp/X-A 160 elő/végerősítő szett, ami gyártója szerint új tervezésű áramköreinek köszönhetően ráadásként sokkal muzikálisabb is, mint az elődei. Az elegáns fényes fekete előlappal rendelkező méretes készülékek árcédulájuknál már az első pillanatban sokkal komolyabb hatást keltenek, a végfok vakítóan fényes, piros mutatós kék Deprez műszere azonban megmaradt, ám ha valakit zavar az erős fény tompíthatja, vagy akár ki is kapcsolhatja a fő látványelemet.
Az X-Preamp egy klasszikus és modern funkciókkal és technológiákkal egyaránt felvértezett High-End előerősítő, amely különféle analóg és digitális források jeleinek fogadására képes. Analóg oldalon aszimmetrikus line (5 db), MM phono, valamint szimmetrikus bemenetekkel rendelkezik, beépített Burr Brown PCM 1796 DA konverterének (16-24bit, 44,1kHz, 48kHz, 96kHz és 192kHz) köszönhetően pedig különféle digitális források jeleit is tudja fogadni szimmetrikus AES/EBU, optikai (2 db) illetve koaxiális (2 db) digitális bemenetein keresztül. Napjaink trendjeinek megfelelve természetesen az USB port sem hiányozhat róla, az aszinkron XMOS verzió révén 24 bit/192 kHz-es jeleket is fogadhat az USB bemeneten keresztül, ami így teljes értékű csatlakozássá válik a komputereken tárolt zenék vagy az internetes rádiók műsorai számára.
A készülék szolgáltatásai között a hangszínszabályzó és a balansz is megtalálható, a „Bypass” funkció azonban mindkettőt kikapcsolja és a legtisztább, beavatkozástól mentes jel-utat eredményezi. Letisztult előlapján mindössze a ki/be kapcsoló gomb, az impozáns fehér fénygyűrűvel körülvett multi-funkciós hangerőszabályzó (benyomva bemenetválasztóként működik), valamint a 6,3 mm-es fejhallgató aljzat található. A végfok kék kijelzőivel harmonizáló, a középütt lévő hangerő potméter két oldalán elhelyezett pont mátrixos kijelzők a kiválasztott bemenet nevét illetve a hangerő aktuális értékét mutatják. A készülékhez mellékelt ízléses távvezérlővel az X-Preamp összes funkciója kényelmesen irányítható, beleértve az előlapról nem elérhető hangszínszabályzókat és a bypass üzemmódot is.
Az X-Preamp párjául szánt X-A 160 végerősítő robusztus testében ugyanazok a nagy áramú teljesítmény tranzisztorok találhatók, mint az MAA1000-es típusban (NJW0281G - NJW0302G), melyek erőteljes és dinamikus hangzást eredményeznek, táplálásukról viszont vadonatúj tápegység gondoskodik. A testes készülékház ultra merev és árnyékolásával a különböző sugárzások és interferenciák ellen is védelmet nyújt a benne lakó kifinomult áramköröknek. A készülék kizárólag szigorúan válogatott minőségi „audiofil” alkatelemekből lett felépítve és a tápellátását is nagyon körültekintően tervezték meg. AB-osztályban a teljesítménye 2×160 W (8 Ohm), azonban a hátlapján lévő kapcsolóval beállítható, hogy 2×45 W teljesítményhatárig A-osztályban működjön. (Természetesen a hangerő növelésével a határ elérésekor a készülék automatikusan AB-osztályú üzemre vált vissza.)
A végerősítő hátlapján aranyozott RCA és XLR bemenet szett, valamint csavaros-szorítós, banándugót is fogadó hangsugárzó terminál található.
A készülékek jazz klub közönségét analitikus módon ábrázolják, a hangok világosak, nyíltak, a transzparencia pedig nagyon jó, utóbbi paraméter egyértelműen a felsőbb osztályokat idézi. A zene átlagosan testes és dinamikus viszont igazán friss dobokkal indul, a muzsika a pezsgés és a kifinomultság érdekes keverékét nyújtja. Van benne valami kecsesség, az a bizonyos klasszikus franciás könnyedség, ami miatt nagyon jó hallgatni; a tesztelés helyett folyton a zenehallgatás kerül előtérbe, ami persze jó, mert végül is ezért vásárolunk hifi készüléket. A ritmusszekció lendületes és friss, a cinek és a dobseprő selymesen finomak, a klarinét pedig sok levegővel, oldott hangulatban zenél. A basszus jó átlagos, a bőgő azonban mindvégig jelen van a hangképben és a dobütések ereje is megvan. A vibrafon játéka szintén könnyed és bensőséges, hangszínei kellemesek és valóságos hatásúak.
Klasszikus műfajokon ismét érvényre jut az a bizonyos franciásan könnyed hangvétel, aminek köszönhetően Anne Sofie Von Otter éneke élményszámba menően finom és sima. Az örömzene hangulat nagyban emeli a produkció értékét, így a műélvezet megint a kritikus fül fölé kerekedik, akárcsak a Vivaldi művön, aminek hegedűi rögvest apró koncertteremmé változtatják a szobát. A szett érdemére legyen mondva, a bőségesen adagolt hangulati elemek ezért nem vonják be cukormázzal a zenét, így a valóságosság is megmarad, csak éppen mindig a szebbik arcát mutatja a hallgató felé.
Shirley Horn felvételén a valódi hatású kézi dobok és a tisztességes szőnyeg felgöngyölítő basszus mellett megint csak az énekhang jelenti a legnagyobb élményt. Az énekesnő lágy, légies, finoman reszelős, érzelemmel teli, mégsem érzelgős hangjában minden benne van, amit csak dalban el lehet mondani a szomorúságról. A gazdag ritmusszekció ellenére a megszólásban van valami bágyadtság, ami tökéletesen passzol a dal mondanivalójához és hangulatához. A térleképzés nagyon jó; az énekesnő középütt, a sok hangszer pedig szép levegősen elrendezve körülötte. A felvétel gazdag hangszínvilágát szintén nagyon jól prezentálja, sok a szín, a hangulat és az érzelem, minden együtt áll hát a muzsika maradéktalan élvezetéhez.
Rockzenén egyből összekapja magát és a maga kulturált módon jól odacsap. Dinamikus és testes lábdobokat és basszust kanyarít a közepesen nyers gitárok alá, élénk cinekkel díszíti a hangzást és a szintetizátor futamoknak köszönhetően még egy kis lágyságot is bele tud csempészni. Popzenéken szintén nagyon élvezetes megszólalást produkál a húzósabb daloktól kezdve egészen az érzelmesebb fajtákig, mint például a Summertime Sadness; de egyértelműen az utóbbiak fekszenek neki jobban.
Az elegáns és a végfoknak köszönhetően egyben robusztus megjelenésű Advance Acoustic szett hangjában temérdek érzelem van, ami miatt nagyon hamar meg lehet szeretni, már ha fogékony az ilyesmikre az ember. Elődjeihez képest számtalan téren komoly fejlődést mutat, a korábbi AA erősítőknél egyszerre könnyedebb és élénkebb illetve dinamikusabb megszólalással bír, és a klasszikusok mellett most már a szigorúbb műfajokat is nagyobb odaadással szólaltatja meg. Kiegyensúlyozott, világos, nyílt és transzparens karaktere nagyjából műfaj függetlenné teszi, és azt gondolom, könnyen újabb rajongókat szerezhet ennek a francia audio művészet legjobb hagyományait ápoló erősítőnek.
Advance Acoustic X-Preamp
Frekvencia átvitel: 20 Hz-150 KHz (+1/-3dB)
THD: < 0,05%
Csatorna elválasztás: ≥ 80dB
Jel/zaj arány: > 105 dB
Méretek: 110×440×350 mm
Tömeg: 6,6 kg
Ár: 270.000,- Ft
Advance Acoustic X-A 160
Frekvencia átvitel: 10 Hz-80 KHz
Teljesítmény: 2×160 W (8 Ohm)
2× 240 W (4 Ohm)
THD: < 0,07%
Csatorna elválasztás: ≥ 80dB
Jel/zaj arány: > 120 dB
Méretek: 160×440×420 mm
Tömeg: 19 kg
Ár: 330.000,- Ft
Forgalmazó: Limar Audio
Tel: 1/329-2980
www.limar.hu