A Yamaha álló hangsugárzóinak sorát gyarapító NS-777 zongora lakk külsejével és tekintélyes méretével meglehetősen impozáns jelenség, így ez a modell elsősorban azokat a vásárlókat célozza meg, aki nagy zenehallgató/mozizó helyiséggel rendelkeznek és/vagy nagy hangra és komoly basszusra vágynak, emellett minőségi elvárásaik is vannak, de mindezért nem tudnak súlyos összegeket kifizetni. Mindenesetre a hangsugárzók külseje egyértelműen bizalomgerjesztő, vaskos kabinetjük elliptikus formája (EF – Elliptical Form széria) pedig azt jelzi, hogy bőven van igényesség és technológia a kedvező ár mögött.
Az elsősorban a házi-mozi rajongókat megcélzó NS-777 egy bassz-reflex rendszerben működő 3-utas 4 hangszórós hangsugárzó nívós hozzávalókból felépítve és korrekt technológiákkal felvértezve. 1”-os tweetere alumíniumból készült, és a közvetlenül alatta elhelyezkedő 130 mm-es középsugárzóval együtt a pontosabb sugárzási karakterisztika elérése érdekében mindketten saját hullámterelő tölcsérben kaptak helyet. A konstrukció kialakításakor az volt a mérnökök célja, hogy olyan precíz és irányított magas illetve középtartományt hozzanak létre, mint amilyet a remek akusztikai körülményekkel rendelkező hifi/mozi szobákkal rendelkezők élvezhetnek, (tudván, hogy ők vannak jelentős kisebbségben, mivel a többség a hétköznapi kialakítású nappaliban zenél vagy mozizik.) A házi-mozi használatra reflektálva természetesen az összes hangszórót mágneses árnyékolással látták el.
A közép-magas szekció alatt található a kettő 200 mm-es polimer injektált Mica membrános (PMD) woofer; ez a kettős minden bizonnyal erőteljes és dinamikus hangzással ruházza fel a dobozt. A már említett elliptikus kabinet forma a látványon túl a káros rezonanciák és állóhullámok elleni küzdelemben is stratégiai szerepet tölt be, amire ilyen mélyhangszórók és ekkora doboz mellett bizony szükség is van. Az optimális hangminőség érdekében a hangszórókat Monster Cable kábelekkel kötötték be, ami tisztább jelvezetést eredményez, mintha egyszerű hétköznapi drótokat használtak volna.
A padló felől érkező rezonanciák kizárása és a stabilitás fokozása érdekében a hangsugárzók alá még négy, egyenként felcsavarozható talpat is mellékelnek, a vadonatúj konstrukciójú selyem pedig amellett, hogy attraktív, akusztikailag transzparens, vagyis nem feltétlenül muszáj eltávolítani zenehallgatáskor sem a dobozról.
A jazz muzsika erőteljes és dinamikus dobokkal indul, a jókora dobozok azonban erejük ellenére nem rontanak be ajtóstul a házba – basszusban persze rendesen odateszik magukat, de arra ügyelnek, hogy a mélyek ne üljenek rá az egész produkcióra. A hangzás kiegyensúlyozott és stabil, a súlyos basszus következtében kevésbé pezsgő hangulatú, mint általában. Magasai enyhén pasztellesek és szépen belesimulnak a hangképbe, a cinek selymesek, finoman díszítik a különféle ütősök hangját. Amint azt a méretek alapján remélni lehetett, a bőgő hangja mindvégig hangsúlyos, komplex részleteknél is tökéletesen követhető. Vibrafonja kellemes, diszkrét stílusban zenél átlagos gazdagságú felhangrendszerrel. A dobozok által felépített színpad inkább széles, mint mély, a hangszerek azonban szépen szétválasztva helyezkednek el rajta.
Az opera énekesnő nagy vehemenciával és tele tüdőből dalol, a hangja azonban nem olyan sokszínű, sima és érett, mint a finomabb audiofil dobozok tálalásában. Néhol egy kis élesség és harsányság be-becsúszik, a zenekar viszont diszkrét stílusban kíséri az adrenalinnak bővében lévő énekesnőt. A nagyzenekar komplexitását és tömegét nagyon hatásosan ábrázolja; ez a valóságosság illúziója szempontjából legalább olyan fontos paraméter, mint az egyes hangszerek hiteles ábrázolása. Utóbbiban nem 100%-os, az előbbiben azonban valóban lenyűgözőt alkot.
Pop és rockzenéken derekasan kitesz magáért, az elektronikus hangszerek és a gitárok egyaránt fekszenek neki, a basszusa pedig egészen mellbevágó. Szigorúbb rockzenéken kőkemény, a szomszédot könnyedén ki lehet vele hozni a sodrából, és ha akarjuk, a szobát pillanatok alatt koncertteremmé lehet vele varázsolni. A megszólalása nagy hangerőn is tiszta, torzítatlan és arányos marad, csak éppen az erő és a dinamika nő látványosan, nem véletlen, hogy rövidesen valahogyan minden zene felhangosodik vele, mert érezni, hogy imádja és kívánja a hangerőt.
Végezetül egy kis mozi, mégpedig a Sinuessá-ért folyó harc a Spartacus sorozatból. A csata során valósággal reng a föld, csakúgy, mint a masírozó légionáriusok talpai alatt, amikor pedig a faltörő kos áttöri a város kapuját, majdnem megáll bennem az ütő. A párbeszédek fontos momentumként tiszták és jól érthetőek, és a legnagyobb csatazaj közepette is azok maradnak. A féktelen rombolás drámai és drasztikus hangjait csuklóból hozza, és a zenékhez hasonlóan a karaktere és a pozitívumai nagy hangerőn is megmaradnak.
A gyártója által elsősorban házi-mozi célokra szánt NS-777-es filmeken valóban maradandót alkot, emellett nagyon szereti a pop és rock muzsikát és még egészen jól elboldogul a jazzel is. Ereje és basszusa mindegyik műfajon lehengerlő, tudása jócskán túlmutat a mély frekvenciák hatásos közvetítésén, kulturáltságát pedig nagy kivezérléseken is megőrzi. A klasszikus műfajokat annyira talán már nem érdemes erőltetni vele, az előbbi területeken azonban az árához képest valóban nagyot alkot, és a korrekt minőség mellett jókora mennyiséget és igényes kivitelt is ad az áráért.
Yamaha NS-777
Frekvencia átvitel: 30 Hz-35 kHz
Érzékenység: 89 dB
Teljesítmény nom/max: 100/250 W
Impedancia: 6 Ohm
Méretek: 276×1100×390 mm
Tömeg: 24,4 kg
Ár: 179.999,- Ft
Forgalmazó: Invitone
Tel: 1/7867-422, 30/330-6229
www.extremeaudio.hu